HOLLANDIA JE JOGURTOVOU VELMOCÍ UŽ ČTVRT STOLETÍ

Hollandia je na jogurtovém trhu už 25 let. Začínala s vypůjčeným návěsem o dvou kontejnerech na zrání jogurtu. V současnosti je z ní prestižní česká značka, která standardně vyrobí okolo 100 tun jogurtu denně.  V prvním roce zahájení vyráběla však jen 5 tun. Především kvůli kvalitě jogurtů se stala přímou konkurencí největších mlékáren na našem trhu. Věděli jste, že název Hollandia je inspirován Nizozemím, při jehož návštěvě se zrodil nápad se zpracováním mléka?

 „Rivalita v jogurtovém segmentu je velká, i díky kvalitě Selského jogurtu se nám však daří držet na předních místech oblíbenosti,“ bilancuje Jan Škoda, marketingový manažer značky Hollandia. Byla to právě Hollandia, která na trh jako první uvedla jogurt s názvem Selský. Ostatní výrobci způsob výroby – zrání jogurtu v kelímku – postupně přebírají a název Selský kopírují.

Jogurtoví průkopníci
V roce 1991, kdy Hollandia vznikla, přetrvával na československém trhu naprostý nedostatek všech spotřebních výrobků, potravinářských nevyjímaje. Na druhé straně byla nadprodukce mléka nehospodárně likvidována. V Holandsku i v západní Evropě existovala výjimka v zákoně, která umožňovala nadprodukci mléka zpracovat na vlastní výrobek (sýr, jogurt apod.). A právě to vedlo skupinu lidí v Karlových Varech začít s výrobou založenou na zpracování mléka. Toho bylo v karlovarském regionu dostatek, dá se říci i přebytek. „Porevoluční nadšení a snaha mnoha lidí překonat i nemožné byly nejsilnější vzpomínky na úplné začátky podnikání,“ říká Michal Škoda, ředitel společnosti Hollandia.

Podnikat jsme začali vlastně jako „kolotočáři“
Koncept zpracování nadbytků mléka převzali z Nizozemí, kde si půjčili i první návěs s kontejnery na zrání jogurtu. Návěs však brzy nestačil a Hollandia musela začít investovat do větší výroby.  V té době, stejně jako dnes, platila pro zpracování mléka velmi přísná pravidla a stacionární mlékárna byla příliš velkým oříškem. Proto zvolili systém, který u nás byl naprostou novinkou, až raritou – pojízdnou mlékárnu, která nahradila půjčený návěs. Při proclení však pro ni neexistoval kód celního sazebníku. Nakonec se povedlo její zařazení a převoz, ale jako pojízdného kolotoče i s platnou SPZ.

Hollandia vyrábí, ale musí i prodávat
Hollandia si musela brzy začít budovat svůj vlastní obchodní tým a systém. V polovině roku 1993 byla uzavřena první důležitá smlouva s Nuselskou mlékárnou. V dalších letech se otevírají další příležitosti trhu, což vede i k expanzi značky Hollandia (Tesco, Makro, Billa apod.) jak v ČR, tak na Slovensku a v dalších okolních zemích.

Selské jogurty upevňují pozici Hollandie na trhu
Hollandia v prvních deseti letech hodně experimentovala v sortimentu. Pod touto značkou byl k dostání například Pochoutkový tavený sýr, Jemný lázeňský krém nebo jogurty light. Tyto pokusy zvýšit odbyt však nebyly příliš úspěšné. Hollandia proniká do podvědomí zákazníků hlavně řadou Selských jogurtů (především bílého a s ovocnou příchutí), čímž upevňuje svojí pozici na trhu. Stává se tak od samého začátku i inovátorem jogurtů, který jako jeden z prvních nabízí poctivý bílý jogurt. „Výroba bílých jogurtů se v průběhu 25 let výrazně nezměnila, oproti původní receptuře jsou nově přidány pouze probiotické bakterie a jsou standardizovány výrobní procesy,“ říká Pavel Dostál, manažer kvality, který v Hollandii pracuje od samého začátku.

Investice za pochodu
Od roku 2000 Hollandia instalovala novou technologii výroby, od vstupu surovin po zpracování a skladování, to vše při nepřerušeném provozu. Celková investice dosáhla 205 mil. Kč. Z mobilní mlékárny se Hollandia stala mlékárnou stacionární. „Přechod z mobilní mlékárny do výrobní haly v Krásném údolí trval skoro měsíc a bylo to nejtěžší období vůbec. Spoustu věcí jsme tehdy podcenili a ani počáteční výroba nebyla jednoduchá,“ vzpomíná Michal Škoda. Tomuto kroku předcházela i koupě zemědělského družstva Agro Otročín a postupný přerod v největší BIO farmu v ČR, která dodává  Hollandii biomléko (přibližně 9 000 litrů mléka denně) pro výrobu bio výrobků. V nejbližších měsících plánuje Hollandia rozšíření výrobní kapacity či přečištění odpadních vod, a to vše v celkové výši zhruba 177 milionů Kč.

graf

První investice do značky až v roce 2016
Letos poprvé, po 25 letech, Hollandia neinvestuje pouze do výroby, ale i do značky.  Modernizuje obaly celých řad a vylepšuje i receptury ovocných jogurtů. Zvýšil se podíl ovoce v ovocné složce až na nynějších 55 %. Zároveň se Hollandii povedlo vyvinout ovocné složky bez aromat. Což na trhu nemá konkurenci. „Neustále sledujeme nové výrobní trendy  a chystáme řadu novinek a celkové rozšíření výrobního portfolia na bázi fermentovaných výrobků,“ říká Jan Škoda, marketingový manažer Hollandia. Výsledkem snažení je i uvedení první zmrzliny ZMRZKA v belgické čokoládě s BiFi jogurtovými kulturami pod brandem Hollandia, která obsahuje 70% podíl Selského jogurtu v mléčné složce.

______________________

DŮLEŽITÉ MILNÍKY
1991 – vznik Hollandia a začátek výroby v zapůjčeném přívěsu se zracími kontejnery
1993 – nově zakoupená pojízdná mlékárna
1993 – první kontakt s velkoobchodní sítí v Praze. Následuje prodejní expanze i mimo ČR
1996 – koupě Agro Otročín a postupný vznik největší BIO farmy v ČR
2000 – 2011 – přechod z mobilní mlékárny na stacionární
2016 – první investice do brandu, značka prochází kompletním redesignem obalů
2016 – na trhu je nová jogurtová Zmrzka v belgické čokoládě s BiFi se 70% podílem jogurtu v krému